Het nadeel van suiker… het is super lekker!

Door Luuk Imberg 2 mei 2019

In mijn vorige blog schreef ik al dat suiker goed voor je is, dat je het nodig hebt en dat je er niet dik van wordt. Allemaal waar. Suiker is dus geen gif, het is energie. Maar hoe zit het dan met de anti-suiker hype? Deze gekte zorgt voor schappen vol suikervrije producten, aantrekkelijke light verpakkingen en verkooptrucs met alternatieven zoals honing en andere zoetstoffen. Maar helaas, het klinkt allemaal heel verleidelijk maar gezond is het niet. Suiker (in welke vorm dan ook) is namelijk vaak toegevoegd aan minder voedzaam eten en dát maakt het ongezond.

Suiker is een truc

Suiker is een manier om eten lekkerder te maken, net als textuur, geur, temperatuur en smaakmakers zoals zout. Prettig en tegelijk gevaarlijk. Want als iets extra lekker is, is het uitnodigend om er veel van te eten, te veel. Meer dan je nodig hebt of dan goed voor je is. Daarnaast zit suiker vaak in minder voedzame producten. Onderaan de streep krijg je zo gemakkelijk te veel én minder voedzaam eten binnen. Te veel eten (= te veel calorieën) leidt tot gewichtstoename. Bovendien laat je goede voedingsstoffen links liggen en mis je de nodige vitamines, mineralen en vezels. Meer gewicht + minder voeding voor je lichaamscellen = geen gezond voedingspatroon.

Geniet met mate

Natuurlijk is een koekje een prima traktatie. Niks mis mee. Lekker doen. Zoals mijn oma vroeger zei: ‘je mag één koekje’. En ze had gelijk! Het is verwennerij, een extraatje. Wees je bewust dat hier geen voedingsstoffen in zitten. En wat is het doel van je maaltijd? Is het een traktatie of gaat het om een voedzame maaltijd? Kies bewust en zorg dus dat de voedzame maaltijd, en níet die suikerinname, de gewoonte is.

Twee eenvoudige tips voor een gezonder eetpatroon:

 

1. Weet wat je eet

Zoals je weet, zijn fabrikanten in Nederland verplicht op het etiket te melden wat er in een product zit. De volgorde van de genoemde voedingsstoffen vertelt je de hoeveelheid. Staat suiker als eerste, dan is dit jouw waarschuwing. Van alle ingrediënten zit suiker er dus de meeste in. Weinig voedzaam dus, zogenaamde ‘lege’ calorieën. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ingrediënten van een Snelle Jelle kruidkoek. Een gezond tussendoortje? NO WAY! Suiker staat met stip op 1. Mijn tip? Minder met producten waarbij suiker als (een van de) eerste ingrediënten staat vermeld.

2. Drink water

Vruchtensap, frisdrank, limonade, multivitamine-sap en zoete zuiveldranken … allemaal mét suiker. Het drinken van suikerhoudende dranken draagt bij aan het stijgen van je BMI omdat je er gemakkelijk te veel van inneemt. Maar wat is de functie van drinken? JUIST: dorst lessen. Zie het dan ook zo en drink water. Wedden dat je dagelijkse calorie inname met deze aanpak flink daalt?


Ken je suikers!

Het valt niet mee om suiker te herkennen want op verpakkingen zijn veel andere namen in gebruik. Let naast alle mogelijke vormen van suiker op: fructose, lactose, glucose, maltose, dextrose, sacharose, kandij, melasse, honing, vruchtenconcentraat, druivensuiker en alle soorten –stroop en -suiker en –siroop.